MPK w Nowym Sączu rozstrzygnęło przetarg na zakup pięciu krótkich autobusów elektrycznych. Wraz z pojazdami dostarczone mają zostać ładowarki. Mimo nieznacznego przekroczenia budżetu przez oferentów, jest duże prawdopodobieństwo, że to właśnie pojazdy Irizara dotrą do Nowego Sącza.
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Nowym Sączu zamierza zakupić autobusy o napędzie elektrycznym wraz z infrastrukturą ładowania. Przewoźnik chce pozyskać pięć autobusów. Długość pojazdów określono w przedziale od 8 do 10,62 metra. Konstrukcja autobusów ma zagwarantować co najmniej 10 lat eksploatacji przy średnim przebiegu 60 tys. kilometrów rocznie. Niska podłoga jest wymagana na długości minimum pomiędzy pierwszymi a drugimi drzwiami.
Do zamawiającego finalnie wpłynęły dwie oferty, które nieznacznie przekroczyły budżet. Mimo że pojazdy od Mana były tańsze, bo kosztowały łącznie 15,86 mln zł, to zamawiający zdecydował się na ofertę od firmy PT Wanicki z Mogilan (dealera autobusów hiszpańskiej marki Irizar) z ceną 16,7 mln zł. Cena stanowiła 60 proc. oceny przetargowej, zaś w 30 proc. decydowały parametry techniczne i 10 proc. okres rękojmi i gwarancji. PT Wanicki zwyciężył dzięki maksymalnemu wydłużeniu okresu gwarancji i rękojmi dla autobusów Irizara do 60 miesięcy (bez limitu kilometrów) oraz na magazyn energii (do 120 miesięcy).
Pojemność pojazdów określono w zamówieniu na 55 osób. Dla 15 ma się znaleźć w środku miejsce siedzące. Jedno miejsce przeznaczone będzie dla osoby na wózku. Cztery siedzenia powinny być dostępne z poziomu niskiej podłogi. Wejście do autobusu zapewnią co najmniej dwie pary podwójnych drzwi. Rozszerzenie tego parametru będzie dodatkowo oceniane przez zamawiającego w przetargu. W środku standardowo znajdzie się dla pasażerów system klimatyzacji i ogrzewania. Nie zabraknie systemu zliczania pasażerów, monitoringu i systemu informacji pasażerskiej.
MPK w Nowym Sączu określiło, że pojazdy mają być napędzane wyłącznie centralnym silnikiem elektrycznym. Będzie on umieszczony w podwoziu i ma współpracować za pośrednictwem wału napędowego z mostem napędowym. Moc silnika ma wynosić minimum 150 kW. Na jednym ładowaniu każdy pojazd ma przejechać minimum 250 km. Maksymalny czas ładowania baterii określono na 8 godzin.
Wraz z pojazdami dostarczone mają zostać także dwie dwustanowiskowe ładowarki plug-in. Zamawiający planuje ich montaż w zajezdni. Ich moc określono na łącznie 120 kW, co daje po 60 kW na jedno stanowisko. Dodatkowo zakupiona zostanie jedna ładowarka mobilna o wolnym ładowaniu o mocy maksymalnej 60 kW. Łącznie zaplanowano 5 punktów ładowania autobusów zeroemisyjnych.
Termin realizacji zamówienia określono na 15 miesięcy. Do miasta dotrą dokładnie Irizary ie bus 10 o długości 10,6 metra długości z 52 miejscami stojącymi i 26 siedzącymi. Będą to pierwsze autobusy napędzane elektrycznie, które kupuje Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Nowym Sączu. Wprawdzie przewoźnik już w 2018 roku próbował pozyskać pierwsze elektrobusy i podpisał umowę na dwa pojazdy z Ursus Busem z Lublina. Producent finalnie zbankrutował i doszło do rozwiązania kontraktu.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.